خبرنگاران خسرو سینایی نگاهی جامع به فرهنگ و جامعه ایران داشت

به گزارش وبلاگ هیمالیا، تهران- خبرنگاران- معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درگذشت خسرو سینایی، هنرمند نویسنده و فیلمساز را تسلیت گفت و نوشت: خسرو سینایی نگاهی جامع به فرهنگ و جامعه ایران داشت.

خبرنگاران خسرو سینایی نگاهی جامع به فرهنگ و جامعه ایران داشت

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیغام تسلیتی برای درگذشت خسرو سینایی، کارگردان و مستندساز، نوشت: خسرو سینایی نگاهی جامع به فرهنگ و جامعه ایران داشت و ایران را دوست داشت و سال ها برای شناخت - به تعبیر خودش- ریزه های فرهنگ ایران کوشش کرد. فرهنگ جامعه و هنر در آثار سینمایی سینایی هنرمندانه دیده می گردد و سینمای سینایی نقش تاثیرگذاری در ثبت و معرفی فرهنگ جامعه ایرانی و هنر این سرزمین دارد.

درگذشت نویسنده و کارگردان سینمای ایران را به خانواده هنرمندش و دوستداران هنر تسلیت می گویم، یادش به نیکی ماندگار

خسرو سینایی شاعر مرثیه های گمشده و راوی عروس آتش

مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ار شاد اسلامی نیز طی پیغامی در گذشت خسرو سینایی را به جامعه هنری تسلیت گفت.

هادی مظفری در این متن آورده است: خسرو سینایی شاعر مرثیه های گمشده و راوی عروس آتش، از میان ما رفت. درگذشت هنرمند عظیم ایران، زنده یاد خسرو سینایی ، جامعه هنری را داغدار نموده و غمی عظیم بر دل ما نشانده است.

سینایی، فیلمساز ، نقاش و شاعری صاحب نام بود. وی در عمر هنری اش، نسل های زیادی را با خود همراه کرد و به آنان آموخت و لذت اثر هنری ناب را به مذاق هنردوستان چشانید.

درگذشت استاد خسرو سینایی را به هنرمندان ارزشمند؛ خانم گیزلا وارگا سینایی و خانم فرح اصولی، خانواده محترم سینایی و جامعه هنری ایران تسلیت عرض می کنم و باور دارم که خسرو سینایی در هنرش جاودان است و نظاره گر مشتاقان فیلم ها و نقاشی ها و شعرهایش.

سینمای ایران داغدار یکی از عظیمان خود

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی نیز در توئیتی به خبر درگذشته سینایی واکنش نشان داد و نوشت: سینمای ایران داغدار یکی از عظیمان خود شد؛ صاحب ْسبکی نجیب و شریف که از پیروزیت های شاگردانش لذت می برد. جای خسرو سینایی شاید هرگز پر نگردد.

خسرو سینایی متولد 29 دی ماه سال 1319 در ساری، دیروز یک شنبه 11 مرداد، درگذشت، سینایی آثار بسیاری از جمله فیلم مستند و داستانی را با درون مایه های اجتماعی کارگردانی نموده است.

از جمله آثار این کارگردان می توان به جزیره رنگین، کویر خون، مثل یک قصه، تبادل نظر با سایه، عروس آتش، کوچه پاییز، هیولای درون، زنده باد و تهران امروز اشاره نمود.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم عروس آتش و لوح زرین بهترین کارگردانی در دومین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم هیولای درون از جمله جوایز این هنرمند است.

سینایی در سال 1387 پیروز به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رئیس جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند مرثیه گمشده که روایت گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال های 1941 و 1942 است، دریافت کرد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران خسرو سینایی نگاهی جامع به فرهنگ و جامعه ایران داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خسرو سینایی نگاهی جامع به فرهنگ و جامعه ایران داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید