درازنو؛ زیبایی زندگی در مه

به گزارش وبلاگ هیمالیا، هر گاه از پنجره داخل به بیرون بنگری، تابلوی زیبا و بی نظیری از طبیعت را می بینی که نقاشی از هر زاویه آن می تواند اثر هنری ماندگار جهان باشد. درازنو با قرار گرفتن در رأس قله البرز و سرزمین مرتعی، گل و گیاهان رنگارنگ وحشی و دارویی، جنگل انبوه و سرسبز، وجود آبشار، چشمه، غار یخچال و بعلاوه به علت داشتن منظره زیبا و مشرف به تمامی نقاط جلگه ای از جمله کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، میانکاله، بندر ترکمن و... از طبیعت زیبا و از منطقه ها

درازنو؛ زیبایی زندگی در مه

درازنو؛ زیبایی زندگی در مه

نویسنده:اشرف اسلامی

معرفی یک منطقه بکر در گلستان

درازنو، دهکده ای ییلاقی- کوهستانی در بالاترین ارتفاعات کردکوی است که در هر چهار فصل سال به علت محیط طبیعی زیبای خود، پذیرای گردشگران و مسافران فراوانی است.

خانه های کاهگلی، فضای طبیعی منطقه را مجذوب نماینده و دیدنی نموده است. با نظاره کردن این منظره زیبا از داخل این خانه ها، چنان نشاطی به انسان دست می دهد که هیچ وقت این حالت در زندگی ماشینی به دست نمی آید.

هر گاه از پنجره داخل به بیرون بنگری، تابلوی زیبا و بی نظیری از طبیعت را می بینی که نقاشی از هر زاویه آن می تواند اثر هنری ماندگار جهان باشد.

درازنو با قرار گرفتن در رأس قله البرز و سرزمین مرتعی، گل و گیاهان رنگارنگ وحشی و دارویی، جنگل انبوه و سرسبز، وجود آبشار، چشمه، غار یخچال و بعلاوه به علت داشتن منظره زیبا و مشرف به تمامی نقاط جلگه ای از جمله کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، میانکاله، بندر ترکمن و... از طبیعت زیبا و از منطقه ها جالب و منحصر به فرد استان گلستان است. این روستا در طول سال چه در ماههای گرم و چه در ماههای سرد سال، شلوغ بوده است.

از گذشته های دور، مردم درازنو برای خود خانه های چوبی و کاهگلی ساخته اند که سکونتگاه تابستانی آنان باشد. آب درازنو از چشمه هایی در دل کوه بیرون می آید.

از دیگر مکانهای دیدنی این منطقه، غار یخچال است که در زیر قله دکانی و در کنار سنگ بسیار بزرگی که محوطه ای در حدود بیست متر مر بع دارد و سوراخی به مقدار یک انسان در کنار سنگ دیده می شود. در شهریور ماه نیز در داخل این محفظه برف موجود است، به همین علت، این مکان، یخچال نام گرفته است.

کارشناس میراث فرهنگی استان گلستان، در خصوص درازنو می گوید: درازنو، دهکده ای کوهستانی به همراه خانه هایی با معماری کوهستانی است. در این دهکده، خانه ها با شرایط اقلیم آب و هوایی خود ساخته شده است.

مهندس جاوید ایمانیان اظهار می دارد: خانه های کاهگلی با دیواره های چوبی و کاهگل و سقف کاله پوش مخصوص منطقه ها کوهستانی است.

وی می افزاید:مزیت این گونه ساختمانها در این منطقه ها، حفظ گرما در زمستان و حفظ هوای خنک در تابستان و مقاوم بودن در برابر لرزش و زلزله است.

به گفته وی، یکپارچگی بافت روستایی در این جا وجود ندارد. بعضی از ساختمانها از چوب و تخته و کاه گل با کف کرسی که بیشتر از سنگ کوهستانی و سقف کاله پوش و بعضی از آنها تمام چوب ساخته شده است. ساخت این خانه های تمام چوب به اواخر دوره قاجاریه برمی شود.

محمد آریانفر، سرپرست منابع طبیعی شهرستان کردکوی نیز در خصوص این دهکده ییلاقی می گوید: درازنو دهکده ای مسکونی، ییلاقی و قشلاقی است که 160 خانوار ثابت دارد که فقط در دو فصل بهار و تابستان از محیط ییلاقی آنجا بصورت تفریحی استفاده می نمایند.

وی می افزاید: تا سال 70، دامدارا ن در دو فصل گرم سال برای چرای دامها در آنجا ساکن می شدند.تا این که با انجام طرح خروج دام، منابع طبیعی برنامه احیا و جنگل کاری را اجرا نموده است و توانسته این منطقه را به حالت بکر و طبیعی خود نزدیک کند. رویش گونه های بومی جنگلی و مرتعی، زیبایی و لطافت خاصی به منطقه داده است.

وی تأکید می نماید: تخریب منابع طبیعی در دهه های گذشته به مقدار ای شدید بود که در بهار و تابستان، با وقوع بارانهای شدید و رگباری، حجم زیادی از خاک دچار فرسایش می شد و سیلاب منطقه از آنجا آغاز و به اراضی کشاورزی و معابر شهرستان آسیب و خسارت وارد می کرد.

مهندس آریان فر با اشاره به نوع گونه های گیاهی موجود در منطقه اظهار می دارد: روستا با مساحت 5/7 هکتار مرتعی، درختچه ای و درختکاری شده است. البته جنگل کاری به وسیله منابع طبیعی انجام شده است.

به گفته وی، آویشن،گل گاوزبان، بومادران، شیر خشک، مارم بو، گل بنفشه، کنگر وحشی، گلامیر حسن، گل پر، گل ختمی، گل بابونه، ریحان کوهی، پر سیاوش، یونجه وحشی و گزنه از جمله گل و گیاهان وحشی منطقه هستند. این گل و گیاهان وحشی نه تنها با رویش خود در بهار و تابستان فضای روستا را زیبا و رنگارنگ می نمایند و مرتع زیبایی را به وجود می آورند، بلکه در مصرف بسیاری از بیماریها از جمله دیابت، آسم، سرماخوردگی و... مفید بوده و مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

آریان فر خاطرنشان می نماید: در این دهکده، گونه های درختچه ای زرشک، ازگیل، ولیک، تمشک، سیب وحشی، گلابی وحشی و آلوچه هر ساله در فصل تابستان پربار هستند.

وی می افزاید: سطح زیادی از عرصه های درازنو به علت فقر پوشش گیاهی به وسیله آبخیزداری منابع طبیعی استان با گونه های کاج سیاه، افرا، زبان گنجشک، گیلاس وحشی، بلوط و گردو کشت شده است.

این مقام مسؤول با اشاره به راستا ارتباطی کردکوی به درازنو می گوید: جاده ارتباطی به این دهکده ییلاقی، جاده شوسه است که 25 کیلومتر آن آسفالته است. از امکانات این منطقه، برق و آب است که البته آب این روستا از همان چشمه قدیمی است که در منبع بزرگی جمع آوری شده است.

لازم به ذکر است آب این چشمه سالم و بهداشتی بوده و جنبه دارویی دارد.

به گفته وی، در اطراف درازنو، چشمه هایی دیده می شود که فضا را زیباتر نشان می دهد. در وسط این دهکده، چشمه رزوی غربی، رزوی شرقی، جیکا چشمه در شرق درازنو، فک بند چشمه، گرمنه چشمه در جنوب و لار چشمه در جنوب شرقی، مرس چشمه و.... از تفرجگاههای مردم است. آبشار مغزی در جنوب یال واقع شده است که مجذوب نمایندهیت مکان را چندین برابر افزایش می دهد.

آریانفر با اشاره به این مسأله که در درازنو از آبان ماه تا اواخر فروردین ماه، هوا مه آلود و زمین پوشیده از برف است، اظهار می دارد: با این شرایط، با ایجاد فضاهای ورزشی زمستانی، به مدت پنج ماه، می توان به ورزشهای زمستانی مثل اسکی در اینجا پرداخت. احداث یک پیست اسکی به طول یک کیلومتر از امامزاده هزار منزل در سمت شمالی تا چشمه ریزآب واقع در ارتفاع 2 هزار 500 متری درازنو می تواند محل مناسبی باشد که به خودی خود در استانهای شمالی بی نظیر خواهد شد.

وی با اشاره به این مسأله که منطقه ها گردشگری جامعه باید سنتی سازی شود تا گردشگران بیشتری را به خود جذب کند، می گوید: باید میراث فرهنگی و گردشگری هر استانی در منطقه ها شناخته شده امکاناتی را قرار دهند که با بافت سنتی آن محل، ارتباط نزدیکی داشته یا برگرفته از محیط آنجا باشد.

وی خاطرنشان می نماید: به عنوان مثال، مکانهای اکوگردشگری را نمی توان با احداث هتلهای پنج ستاره امروزی با آهن، سنگ، گچ و... زیبا تر کرد.

گردشگر و مسافری که وارد این منطقه ها می شود، انتظار دارد در خانه هایی سکونت کند که ساکنان گذشته در آن سکونت داشته اند تا زندگی گذشتگان این مرز و بوم را حس کند و لحظه ای خود را در کنار آنها ببیند. گردشگر انتظار دارد ماکتی از مردان و زنانی را با لباسهای آن موقع ببیند که مشغول کار هستند. مثلاً زن درازنویی را در حین پختن شیرمال و یا مرد درازنویی را در حال چرای دام به همراه گله هایش ببیند.

جاوید ایمانیان گفت: منظور این نیست که امکانات در آنجا نیاوریم، ولی با آسفالته کردن جاده وآوردن گاز و آب، برق و تلفن، اقدام به ویلاسازی به معنای امروزی نداشته باشیم در واقع می توانیم با ساختن خانه های کاهگلی و بازسازی خانه ها به روش گذشته و آوردن بعضی از امکانات بهداشتی و... در این خانه ها، زیباییدرازنو و ارزش گردشگری این مکانها را چندین برابر افزایش دهیم، زیرا آرامشی که این مکانهای قدیمی برای انسان به ارمغان می آورند، هرگز در آپارتمانهای ساخته شده از سنگ، کاشی و سرامیک وجود ندارد.

انسان با گذران یک مسافرت چندروزه، تجدید نیرو نموده و با انرژی مثبت به شهر و محیط کار خود بر می شود.

به گفته مهندس ایمانیان، اگر بتوانیم امکانات فضاهای گردشگری را مطابق با محیطهای بومی احیا کنیم، بهترین وکامل ترین قدم را در جذب بیشتر توریسم برداشته ایم.

منبع: راسخون

به "درازنو؛ زیبایی زندگی در مه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درازنو؛ زیبایی زندگی در مه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید