قول معاون وزیر بهداشت برای تحقق عدالت در توزیع منابع تحقیقاتی

به گزارش وبلاگ هیمالیا، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در سال آینده عدالت در توزیع منابع تحقیقاتی را به معنای مطلق خواهیم دید، گفت: اگر موضوع تحقیقاتی مسئله ای از ما را حل نماید به میزان کافی موجودی در اختیار فرد قرار خواهد گرفت.

قول معاون وزیر بهداشت برای تحقق عدالت در توزیع منابع تحقیقاتی

به گزارش وبلاگ هیمالیا، دکتریونس پناهی در اولین روز از نشست دو روزه مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: تحقیقات دیده بان حوزه سلامت است، ما اعتقاد داریم اگر کسی بخواهد در حوزه سلامت حرفی بزند باید evidence آن بر اساس تحقیق و پژوهش باشد. در دانشگاه ها نیز تحقیقاتی پسندیده است که مسئله ای را در حوزه سلامت در کشور و دانشگاه حل نماید.

وی با بیان این که پژوهش جوابگو، پژوهشی برگرفته از احتیاج آن منطقه است، اضافه نمود: زمانی فکر می کردیم هر آن چه که به چاپ برسد پژوهش است، بعدها هم بسیاری از اوقات این مقالات چاپ شده را به عنوان انتها نامه ارایه می دادند، اما این چیزی نیست که ما اکنون در کشور به آن احتیاج داشته باشیم. ما اکنون منابع و عمر محدود داریم و تحریم نیز در کشور وجود دارد اما با چنین شرایطی، می خواهیم زندگی کنیم پس باید پژوهش های ما از مدلی که وجود دارد فاصله بگیرد.

پناهی ابراز کرد: موضوع انتها نامه یک موضوع آموزشی است و در اختیار این معاونت (آموزشی) قرار گرفته است، یکی از مسائل ما این است که انتها نامه باید پژوهشی شود و این موضوع را باید در سطح وزارت بهداشت حل کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر این که انتها نامه، یک گردش کار در حوزه آموزش می خورد و در انتهای کار به حوزه پژوهش می آید، اظهار داشت: مسائل ما در حوزه انتها نامه ها به علت عبور کردن از جهتی غیر از پژوهش است اگر ما این مدل را حل کنیم می توانیم به نتایج بسیار اثرگذارتری دست پیدا کنیم زیرا هزینه های قابل توجهی از انتها نامه ها در داخل معاونت تحقیقات نهفته است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در خصوص استانداردهای لازم برای ارایه یک انتها نامه خوب، بیان داشت: از نظر من برای یک انتها نامه خوب، استانداردی نداریم و موفقیت در این حوزه به استانداردی که گروه مشخص می نماید باز می شود، ما نمی توانیم این جا بنشینیم و استانداردی برای انتها نامه تعریف کنیم زیرا موفقیت در این حوزه بستگی به سطح استاد، امکانات دانشگاه و سؤالات مطرح شده در گروه دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر احتیاجمحور بودن انتها نامه ها، گفت: باید انتها نامه ها احتیاج محور باشد و حداقل بتواند احتیاج همان گروه را برطرف کند. کتاب من زمانی ارزش دارد که 15 درصد reference (ارجاعات) از آن خود فرد باشد و در این زمینه کتاب های ساده تر بنویسد و تحقیق کند. عضو هیأت علمی باید بتواند 10 دقیقه از ارایه یک ونیم ساعته خود را در خصوص فعالیت هایی که خودش در آن حوزه انجام داده است اختصاص دهد.

این مقام مسؤول اضافه نمود: اگر این نگاه در اعضای هیأت علمی ما باشد که در نشست های درسی خود حتما از فعالیت های تشخیصی و تحقیقی خود صحبت نمایند، آن موقع به انتها نامه و تحقیقات تا این حد بیگانه نگاه نخواهیم کرد.

پناهی به کمیته اخلاق در دانشگاه ها اشاره نمود و گفت: کمیته اخلاق وظیفه اش تصویب و نظارت در انتهای کار است، دوستان کمیته اخلاق نباید در گردنه بمانند تا فرد تخلف کند و بعد با او برخورد نمایند. ما باید در این حوزه، فرایند پیشگیرانه و تصویب به موقع داشته باشیم و اگر مصوبه ای در این کمیته تصویب شد باید پشتیبان باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال دانشجویی در خصوص پذیرش مقاله، گفت: نباید دغدغه پذیرش مقاله را داشت در صورتی که مقالات قوی و در راستای احتیاج و با موضوع تازه باشد، ما در این حوزه مجلاتی بسیاری داریم که محتوا و مطلب ندارد و باید جلوی آن ها را گرفت.

این مقام مسؤول تاکید نمود: بر اساس قانون پرداخت اعتبارات، اگر انتها نامه ها در دل پژوهش قرار گیرد، می توانیم از آن حمایت کنیم اما اکنون کار سخت پیش می رود زیرا پول در اختیار پژوهش و انتها نامه در اختیار آموزش است. اطمینان داشته باشید در سال آینده عدالت در توزیع منابع تحقیقاتی را به معنای مطلق خواهید دید اگر موضوع تحقیقاتی مسئله ای از ما را حل نماید به مقدار کافی موجودی در اختیار فرد قرار خواهد گرفت.

پناهی در خصوص پزشک پژوهشگر و دستیار گفت: ذات کار بسیار خوب است و در جهان مشابه آن وجود دارد اما این که شما روی جمعیت خاص، کاری را تعریف کنید به صلاح نیست. نکته دوم در این خصوص این که من معاون تحقیقات هستم و در خصوص معاون آموزشی و درمان نمی توانم تصمیم بگیرم. ما در این خصوص در پی اصلاح هستیم و در شورای تخصصی این موضوع دنبال می شود. اگر به یک شکل مناسب برسیم که بتوانند همه از آن استفاده نمایند قطعا این راه را ادامه خواهیم داد.

وی از تدوین بخش نامه هایی در خصوص بنیاد ملی نخبگان اطلاع داد و گفت: بخش نامه ای را نیز برای انتها نامه ها در دست تدوین داریم. ما در مجلس این قول را داده ایم که پژوهش ها را به سمت پژوهش های فناورانه، حل مشکل و جوابگو ببریم. هیچ کجای جهان مرسوم نیست ما کلی دانشمند یک درصد در حوزه های مختلف داشته باشیم و در همان حوزه بسیاری از احتیاجهای ما از خارج کشور تامین شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت مقالات، ابراز داشت: در جهان به فردی می گویند استاد که در حوزه تخصص خود کشفی ارایه داده است و یا مسئله ای را حل نموده باشد، صرفا دادن مقاله فایده ندارد و فراوری دانش مرجعیت علمی و مقاله نیز در جای خود قرار گرفته است، اما به واقع در تحقیق و پژوهش مقاله وسیله و جهت است اما هدف نیست. در تحقیقات، مقاله مانند کاه است اما هدف اصلی گندم و برنج است، هر دو خوب است اما ما نباید به هدف کاه، گندم بکاریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "قول معاون وزیر بهداشت برای تحقق عدالت در توزیع منابع تحقیقاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قول معاون وزیر بهداشت برای تحقق عدالت در توزیع منابع تحقیقاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید