هوشمندسازی شهرها راهبرد توسعه جامعه است

به گزارش وبلاگ هیمالیا، دومین نشست طرح آشتی با کتاب با موضوع نقد و آنالیز کتاب سنگاپور: شهر هوشمند - کشور هوشمند با حضور دکتر علی یدقار نویسنده این کتاب و مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، ناصر ذاکری سرپرست مدیریت طرح و برنامه این سازمان و جمعی از علاقه مندان به کتاب روز دوشنبه در محل کتابخانه اندیشه قشم برگزار گردید.

هوشمندسازی شهرها راهبرد توسعه جامعه است

به گزارش خبرگزاری وبلاگ هیمالیا به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم؛ علی یدقار انگیزه اصلی خود را در انتخاب سوژه این کتاب ارائه یک الگو پیروز برای جامعه امروز ایران جهت ایجاد تحول خواند و گفت: همه ما باید یاد بگیریم که در هر مقطع زندگی تغییر پیدا کنیم و امروز جهان به وسیله هوشمندسازی به سمت تغییر زندگی انسان ها پیش می رود.

وی با تشریح راستا و مراحل تحول جوامع انسانی، عصر دیجیتال را عصر تغییر مفاهیم و انسان ها دانست و اضافه کرد: در این عصر هوشمندسازی شهرها به اسم یک راهبرد توسعه مورد توجه این جوامع قرار گرفته است.

نویسنده کتاب سنگاپور: شهر هوشمند - کشور هوشمند ابعاد یک شهر یا کشور هوشمند را برخورداری آن از مردم هوشمند، حمل و نقل هوشمند، اقتصاد هوشمند، محیط زیست هوشمند، دولت هوشمند و زندگی هوشمند اسم کرد و از سنگاپور به اسم نمونه ای عینی از شهر- کشور هوشمند نام برد و گفت: سنگاپور جزیره ای واقع در بدترین نقطه جهان که فاقد منابع طبیعی است به وسیله 10نفر از ژنرال های این جزیره در طول 21 سال به مرحله ای از توسعه رسیده است که امروز در زمره پنج کشور پیشرفته جهانست.

وی با تشریح شاخص های توسعه یافتگی سنگاپور یادآور شد و گفت: این کشور 9 سال متوالی ساده ترین محل کسب و کار در جهان شناخته شده و در سال 2010 میلادی هم بیشترین رشد مالی را در جهان از آن خود نموده است، مضاف بر اینکه در سال 2014 میلادی هم با 1.7 درصد کم ترین نرخ بیکاری را بعد از سه کشورداشته است.

مشاورمدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه سنگاپور سومین سیستم پیشرفته بهداشت و درمان جهان را در اختیار دارد از این کشور به اسم دومین کشور دارای نرخ پایین مرگ و میر نوزادان و چهارمین کشور دارای بیمارستان های مجهز و با کیفیت در جهان نام برد و گفت: سنگاپور جزء سه کشور برتر جهان از نظر داشتن سیستم های نوین آموزشی است و دانشگاه های آن در آسیا برترین و جزء 50دانشگاه برتر جهان محسوب می شوند.

علی یدقار سنگاپور را مطلوب ترین مقصد گردشگران جهان خواند و رتبه این کشور را از نظرتوسعه گردشگری در جهان یازدهم خاطرنشان کرد و گفت: سنگاپور از نظر سهولت شبکه حمل و نقل در جهان اول و از نظر شفافیت دولت برترین کشور جهانست و از نظر عدم وجود فساد در جهان سوم و از نظر حفظ حقوق معنوی هم چهارمین کشور جهان به شمار میرود.

وی نرخ پایین مالیات، برخورداری همه شهروندان از مسکن، داشتن برترین فرودگاه جهان و ایرلاین بدون حتی یک سانحه هوایی را از دیگر شاخص های توسعه یافتگی سنگاپور خواند و خاطر نشان کرد: سیستم هوشمند حمل و نقل این کشور آنقدر پیشرفته است که گرچه بطور مبه وسیله هر شهروند سنگاپوری سه دستگاه خودرو شخصی دارد اما مقوله ای به نام ترافیک سنگین در خیابان های این کشور مفهومی ندارد.

نویسنده کتاب سنگاپور: شهر هوشمند - کشور هوشمند نقطه عطف هوشمندی سنگاپور را رابطه دولت با شهروندانش به وسیله یک شماره اشتراک که همان شماره تلفن افراد است، دانست و گفت: دولت و شهروندان به وسیله این شماره همه امور یکدیگر را پیگیری و انجام می دهند.

علی یدقار در سرانجام با اشاره به اینکه الگویی مانند الگوی شهر - کشور هوشمند سنگاپور در کشوری مثل ایران به دلایل مختلف شاید قابل اجرا نباشد، توضیح داد: اما بدون تردید ما می توانیم بخش هایی از این هوشمندی را در بعضی از شهرهای کشورمان پیاده و اجرایی کنیم.

براساس این گزارش ناصر ذاکری سرپرست مدیریت طرح و برنامه سازمان منطقه آزاد قشم که مبتکر و میزبان نشست آشتی با کتاب است هم در این نشست اسم این نشست را به منزله قهر بودن افراد با کتاب ندانست و گفت: هدف اصلی ما از برگزاری این نشست ها این است که افراد به وسیله آشنایی با کتاب ها، فرصت بیشتری را برای مطالعه کتاب اختصاص بدهند.

وی در مورد سوژه کتاب انتخاب شده در این نشست هم با تاکید بر اهمیت حیاتی مدیریت شهری در توسعه شهرها به بعضی ضعف ها در شهرهای عظیم جهان اشاره نمود و اضافه کرد: به رغم اینکه این شهرها پیشرفته بودند اما با بعضی پدیده ها مانند آلودگی های زیست محیطی نتوانستند با هوشمندی برخورد نمایند.

به گفته ناصر ذاکری برای رسیدن به یک شهر هوشمند در جوامعی مانند جامعه ایران احتیاج است که معیارها و راستاها دقیقا معین گردد و حرکت به سمت آن هم باید تدریجی باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "هوشمندسازی شهرها راهبرد توسعه جامعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوشمندسازی شهرها راهبرد توسعه جامعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید