بی وای دی تانگ وارد بازار خودرو ایران می گردد؟

به گزارش وبلاگ هیمالیا، نخستین تصاویر از بی وای دی تانگ دو هفته پیش منتشر شد. این تصاویر نه چندان واضح را مدیریت عامل کارمانیا در اینستاگرام منتشر نموده بود. ظاهراً این کراس اوور چینی در آن موقع در حال ورود به گمرک بود. حال، گفته می گردد این خودرو به محوطه کارخانه کارمانیا در شهر بم رسیده است.

بی وای دی تانگ وارد بازار خودرو ایران می گردد؟

وبلاگ هیمالیا - بی وای دی تانگ از هر لحاظ خودرویی به روز و قابل توجه است. اما در نگاه واقع گرایانه چقدر باید به حضور این محصول بی وای دی در بازار خودرو امیدوار بود؟ آیا واقعاً بی وای دی تانگ از سوی کارمانیا عرضه خواهد شد؟ آیا مجدداً بی وای دی عرضه محصولاتش در ایران را از سر گرفته است؟ آیا تعهدات معوق کارمانیا به روز خواهند شد؟ قرار است در این مطلب پاسخی برای این پرسش ها پیدا کنیم.

نخستین تصویر از بی وای دی تانگ را مدیر عامل خودروسازی کارمانیا در اینستاگرام خود منتشر نموده بود

برنامه خودروسازان دولتی و خصوصی چه بود؟

در طول این سال ها بارها در خصوص تحریم های وضع شده بر صنعت خودرو کشورمان شنیده ایم. تحریم هایی که مانع از فعالیت بسیاری از برندها در ایران شد. بسیاری از برندهایی که زمانی در بازار خودرو ایران حضور داشتند، در همان ماه های ابتدایی وضع تحریم ها از کشور رفتند. برخی دیگر اما بطور دیگری به حضور خود تداوم بخشیدند؛ نام گذاری های مختلف برای خودروهایی که پیش تر با برند اصلی خود در ایران حضور داشتند، مثال بارزی برای این موضوع هستند.

خودروسازان دولتی و خصوصی هر کدام شیوه های مختلفی را برای روبرو شدن با پیامدهای تحریم ها پیش گرفتند. برخی از خودروسازان خصوصی هنوز پک های قطعات برای فراوری خودرو را داشتند. از همین رو با کاهش سرعت فراوری وانمود کردند که برند مورد نظر آنها همچنان در کشور حضور دارد. برخی دیگر از خودروسازان نام خودروهای دپو شده خود را تغییر دادند. برخی از آنها هم به سراغ عقد قرارداد با برندهای نا آشنا رفتند که احتمال تحریم آنها پایین تر بود.

در طول این سال ها تمامی خودروسازان به نوعی، یا به فراوری محصولات قدیمی رفتند، یا محصولات جایگزین معرفی کردند، هر چند اندک! ورود اندک خودروهای هن تنگ، دامای، بورگوارد و… مثال بارزی از این موارد هستند. برای نمونه، کرمان موتور در طول دوران تحریم همچنان جک S5 را به بازار عرضه کرد. حضور چری تیگو 7 در خط فراوری مدیران خودرو ادامه داشت و فراوری برلیانس حتی بطور محدود در پارس خودرو ادامه داشت.

عملکرد کارمانیا در دوران تحریم

می توان گفت در طول سال های 98 و 99 و هم سه ماهه اول سال 1400، حتی یک خودرو هم از خط فراوری خودروسازی کارمانیا خارج نشده است. آخرین فراوریات این خودروساز خصوصی مربوط به بی وای دی S6 بود. خودرویی که اکنون هم تعهدات معوق بسیاری از سوی این خودروساز دارد و هنوز این تعهدات معوق به روز نشده است. آخرین شرایط فروش این خودروساز خصوصی مربوط به بی وای دی S7 بود. خریدارانی که بصورت قراردادهای مشارکت در فراوری مبالغ 70 میلیون تومانی به حساب کارمانیا واریز نموده بودند، هنوز در پی دریافت اصل و سود انصراف خود هستند.

خودروسازی کارمانیا براساس اطلاعاتی که در سایت رسمی این خودروسازی مندرج است، در سال 1386 تأسیس شد. بنا بر اطلاعات آماری فراوری خودروها که از سوی وزارت صمت منتشر می گردد، کارمانیا در طول این سال ها در مجموع کمتر از 3600 دستگاه خودرو به دست مشتریان خود رسانده است.

کارمانیا از سال تأسیس تا به امروز چه فعالیت هایی داشت؟

اما از سال 1386 تا به امروز چه خودروهایی به وسیله خودروسازی کارمانیا معرفی شدند؟ کارمانیا به غیر از بی وای دی F3 و S6 خودروهای دیگری از BYD را به کشور وارد نموده بود. بی وای دی سانگ و خودرو الکتریکی e6 در طول این سال ها در نمایشگاه های مختلف از سوی کارمانیا معرفی شده بودند. بعلاوه نمونه ای از بی وای دی تانگ نسل اول هم از طرف کارمانیا به خیابان ها آمد. البته بصورت استتار شده! آخرین دستاورد کارمانیا در زمینه معرفی محصولات نو که تنها یک یا دو نمونه از آنها وارد کشور شد، خودرو برقی Suda بود.

تمامی خودروهای معرفی شده در طول این سال ها از سوی کارمانیا فقط معرفی شدند. هیچ کدام به مرحله فراوری نرسیدند. البته عواملی چون تحریم، صورت نپذیرفتن فرایندهای ورود قطعات و… را می توان علت فراوری نشدن خودروهای یاد شده اسم کرد. اما حقیقت این است که شرکت های خودروسازی مانند مدیران خودرو یا کرمان موتور همچنان در طول این سال ها محصولات خود را به بازار عرضه می کردند.

حتی خودروسازانی چون مرتب، خودروهایی چون بیسو را دقیقاً در همان سال های تحریم وارد کشور کردند. همه ما می دانیم که خودروهای اندکی که از سوی خودروسازان در دوران تحریم به کشور راه یافتند، اکنون احتمالاً مشکل قطعات دارند. یا مطمئناً در بازار دست دوم با اقبال مناسبی رو به رو نشدند. در این نکته هیچ شکی نیست. اما منظور این است که در دوران تحریم هم، فضا برای فعالیت خودروسازان وجود داشت. فرصتی که خودروسازی کارمانیا از آن استفاده نکرد.

دردسر مشتری ها و تعهدات معوق

کارمانیا سال ها پیش محصولی به نام BYD S7 را معرفی نموده بود. براساس گفته های مشتریان حدود 2000 نفر این محصول را بصورت قراردادهای مشارکت در فراوری پیش خرید نموده بودند. تحریم های وضع شده بر صنعت خودروسازی کشورمان، مانع از ایفای تعهدات معوق شد و S7 هیچ گاه به دست مشتریان نرسید. اما پرسشی که پیش می آید این است که چرا تعداد زیادی از مشتریان هنوز به اصل پول و سودهای انصراف خود نرسیدند؟

با یک نگاه گذرا به گروه هایی که مشتریان برای پیگیری تعهدات خود راه اندازی نموده بودند، یک نکته مهم را می توان یافت؛ اینکه هر زمان مشتری ها تجمعی برگزار کردند، کارمانیا وعده های نوی به آنها داد. یک بار گفته شده بود که S7 ها روی آب هستند و در حال رسیدن به گمرک اند.

باری دیگر گفته شده بود که مشتری ها می توانند پول خود را با سودهای تشویقی تحویل بگیرند. اما با مطالعه مطالب اسم شده در گروه ها می توان گفت که تعداد کمی از مشتری ها توانستند مبالغ خود را از کارمانیا پس بگیرند. البته قطعاً آمار دقیق مبالغ واریز شده به حساب مشتریان را تنها خودروسازی کارمانیا می داند.

در یکی دو مورد آخر هم به مشتریان گفته شده بود که احتمالاً سوئست DX3 خودرو جایگزین S7 است. اما تکذیب شد و وعده تحویل خودرو برقی Suda SA01 با نام کارمانیا eK1 به آنها داده شد. البته ظاهراً این مورد هم کنسل شده و کارمانیا قرار است با برند کیتون جواب مشتریان S7 را بدهد.

چرا سودا و کیتون؟ بی وای دی مگر رفته بود؟

خودروسازی کارمانیا نماینده رسمی برند BYD در ایران است، اما چرا این خودروساز از برند خوشنام BYD صرف نظر کرد و به سراغ سودا رفت؟ حال چرا پای برند کیتون به کارمانیا باز شده است؟ بی وای دی هم خودرو برقی داشت، هم محصولات هفت نفره. این سوال پیش می آید که آیا BYD هم زمان با اجرای تحریم ها از ایران رفته بود؟ آیا به همین علت کارمانیا به سراغ برندهای جایگزین رفت؟ این احتمال وجود دارد که با ورود بی وای دی تانگ، این شرکت چینی مجدداً به کشور بازگشته باشد.

منتظر بی وای دی تانگ باشیم یا نباشیم؟

برای پاسخ به این پرسش باید دو موضوع را آنالیز کنیم. ابتدا اینکه خودروهای بسیاری در طول این سال ها از سوی کارمانیا معرفی شدند. اما هیچ گاه به فراوری نرسیدند. این شرکت حتی برنامه تست درایو برای خودرو برقی خود برگزار کرد. اما برنامه ای برای فراوری این خودرو بدون ایربگ ارائه نداد. گرچه گفته شد که این خودرو قرار است با دو ایربگ در کارمانیا فراوری گردد. اما بعید به نظر می رسد که کارخانه مادر داشبورد و فرمان نوی برای کارمانیا فراوری کند!

در خصوص بی وای دی تانگ هم براساس اطلاعات منتشر شده از سوی کارمانیا، تا به امروز دو نمونه از این کراس اوور وارد کشورمان شده است. با احتساب فرایند های دریافت مجوزها، ورود قطعات، آغاز فراوری و تحویل باید حداقل یک سالی منتظر حضور تانگ در خیابان ها باشیم. در نتیجه دو تئوری برای پاسخ به پرسش مطرح شده وجود دارد. اول: بی وای دی تانگ احتمالاً خودرویی است که در آینده ای نزدیک کنار سایر نمونه های معرفی شده پارک خواهد شد. دوم: از حدود یک سال آینده شرایط فروش این خودرو در سایت رسمی کارمانیا قابل تماشا خواهد بود.

روش تبلیغات منحصر به فرد

کارمانیا را تقریباً به غیر از مالکان خودروهای BYD و مشتریان معوق، کمتر فردی به اسم یک خودروساز می شناسد. در طول سال ها فعالیت این شرکت به غیر از چند مورد محدود، نه بیلبوردی از کارمانیا مشاهده شد، نه در نمایندگی های رسمی این شرکت خودروهایی جهت بازدید وجود داشت. البته نمایندگی مرکزی از این قاعده مستثنی بود.

اکانت رسمی اینستاگرام این شرکت هم بیشتر مناسبت های ملی را تبریک یا تسلیت می گوید. اخیراً هم فیلمی درباره ورود و حضور بی وای دی تانگ در فضای مجازی منتشر شده است. فردی با دوربین تلفن همراه خود نمای بیرونی و داخلی این خودرو را نشان می دهد. قطعاً از آنجایی که محل فیلم برداری محوطه کارخانه است، یک فرد عادی نمی تواند چنین فیلمی را تهیه و منتشر کند. مسلماً کلیدهای نخستین نمونه های وارد شده به کشور در دستان یک فرد عادی نیست.

در هیچ جایی از دنیا سراغ نداریم که مثلاً مدیر کارخانه یک شرکت خودروسازی از نوترین محصول کارخانه با تلفن همراه فیلم تهیه کند. در نهایت این فیلم هم سر از رسانه های خبری درآورد. بهتر نبود حال که قرار است محصولات بی وای دی مجدداً به کارمانیا بازگردند فیلم معرفی بهتری تهیه می شد؟ یا حداقل اگر قرار بود آماتور گونه این خودرو معرفی گردد، یک پاپاراتزی این فیلم را در فضای مجازی پخش می کرد؟

در نهایت بهتر بود به جای تصاویر موبایلی! از این کراس اوور زیبا عکس های زیبایی هم منتشر می شد.

بی وای دی تانگ چه مشخصاتی دارد؟

خودروسازی کارمانیا هنوز در زمینه مشخصات فنی این خودرو اطلاعاتی را منتشر ننموده است. بی وای دی تانگ در بازارهای دنیای با مشخصات متفاوتی عرضه می شوند. تانگ در صورت فراوری در خط فراوری کارمانیا احتمالاً چنین مشخصاتی خواهد داشت:

پیشرانه دو لیتری توربوشارژ با قدرت 192 اسب بخار

حداکثر گشتاور 320 نیوتن متر

گیربکس شش سرعته دوکلاچه اتوماتیک

دیفرانسیل جلو

رینگ های 18 اینچی

سقف پانورامیک

استارت دکمه ای

ترمز برقی

نمایشگر مرکزی کنسول که می توان بصورت عمودی یا افقی اطلاعات را مشاهده کرد

گرم کن و سرد کن صندلی ها

دوربین 360 درجه

رادار خطی

رادار نقطه کور

در محفظه بار با قابلیت سنسور پا و باز و بسته شدن برقی

و …

نمای داخلی بی وای دی تانگ

در نمای عقب بی وای دی تانگ شعار رویاهایت را بساز درج شده است

نمایشگر میانی کنسول بی وای دی تانگ قابلیت مشاهده اطلاعات بصورت عمودی و افقی را دارد

سرنشینان ردیف دوم بی وای دی تانگ می توانند تنظیمات سیستم تهویه مطبوع را داشته باشند

نمای نشان دهنده های رو به روی راننده بی وای دی تانگ

نخستین نمونه از بی وای دی تانگ در محوطه کارخانه خودروسازی کارمانیا

بی وای دی تانگ خودرویی تمام و کمال از هر نظر است. از نظر برند، BYD در صندلی برندهای Semi Premium کشور چین و بالاتر از سایر رقبای خود در کشور است. تنها رقیب این خودرو از منظر ارزش برند JETOUR یا فیدلیتی گروه بهمن است. از منظر طراحی داخلی و خارجی بی وای دی تانگ خودرویی چشم نواز است. اما زمانی رویاها به واقعیت تبدیل خواهند شد که تانگ از سوی کارمانیا به دست مشتریان برسد.

BYD مخفف Build Your Dreams (رویاهایت را بساز) است.

منبع: بیت ران

به "بی وای دی تانگ وارد بازار خودرو ایران می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی وای دی تانگ وارد بازار خودرو ایران می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید