یاقوت هایی که گردشگران را به همدان فرا می خواند، همدان قلب جواهرسازی ایران

به گزارش وبلاگ هیمالیا، استان همدان یکی از استان های مطرح در حوزه گردشگری و دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار است که هر کدام به نوبه خود در جهان بی نظیرند.

یاقوت هایی که گردشگران را به همدان فرا می خواند، همدان قلب جواهرسازی ایران

از سوی دیگر در حال حاضر گردشگری و توسعه گردشگری استان همدان در اولویت های مدیران ارشد استان قرار گرفته اما باید توجه داشت که جذب گردشگر و ماندگاری گردشگر در هر منطقه ای نمی تواند تنها با داشتن جاذبه های طبیعی و یا تاریخی محقق گردد، بلکه امروزه در همه جای جهان علایق و سلایق مردم تغییر نموده است و گردشگران تمایل دارند علاوه بر استفاده از جاذبه های تاریخی و طبیعی یک منطقه از تفریحات سالم ورزشی و یا گردشگری نیز بهره ببرند که این موضوع اهمیت بالایی را در ماندگاری مسافر بازی می نماید.

به همین دلیل وجود مجتمع های تفریحی توریستی در استان همدان می تواند به عنوان یک زیر ساخت مهم در جذب گردشگر و ماندگاری گردشگر در استان نقش داشته باشد که از جمله مجتمع های تفریحی تورسیتی همدان دهکده تفریحی توریستی گردشگری ورزشی تله کابین گنج نامه است که دارای امکاناتی مانند تله کابین، تیرول، بانجی جامپینگ، رستوران، کافی شاپ و مرکز خرید است.

اما این مجتمع به تنهایی نمی تواند جوابگوی مناسبی برای جذب مسافر در استان باشد که از همین رو پروژه های دیگری نیز در همدان در حال ساخت است که اتمام هر یک از این پروژه ها می تواند زمینه ای برای افزایش ورود گردشگر به استان و بالارفتن ماندگاری گردشگر و از طرفی اشتغالزایی در استان باشد.

سرمایه گذاری 9 میلیون دلاری شرکت های خارجی در همدان

در همین خصوص مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در مصاحبه با مهر با اشاره به ظرفیت های جدید ایجاد شده در همدان برای ماندگاری مسافران در این استان با اشاره به برگزاری همایش سرمایه گذای در استان همدان، گفت: در این همایش موافقت نامه ها و تفاهم نامه هایی امضا و صادر شد که بیش از 20 تفاهم نامه، قرار داد و موافت صدور در حوزه های میراث فرهنگی گردشگری را شامل می شد.

ریحان سروش مقدم در ادامه گفت: این تفاهم نامه ها و قرار داد ها، موافقت صدور مجوز در حوزه هتل سازی، صنایع دستی و سرمایه گذاری در حوزه هایی مانند هتل سازی، روستا گردی و گردشگری اسب بوده است.

وی در خصوص سهم سرمایه گذاری خارجی در تفاهم نامه ها و قرار داد ها، اضافه نمود: این بخش شامل دو سرمایه گذاری خارجی با سرمایه گذاری سه و دو دهم میلیون دلار و شش میلیون دلار از کشور هند و ترکیه بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: سرمایه گذاری ها در زمینه تراش سنگ های قیمتی با کشور هند و در زمینه گردشگری با کشور ترکیه منعقد شده است.

سرمایه گذاران احتیاج به شنیدن صدای واحد از استان دارند

سروش مقدم در خصوص برنامه ها برای جذب بیشتر سرمایه گذار در استان همدان ابراز داشت: سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری احتیاج به توجه و حمایت دارند و احتیاجمند صدای واحدی از طرف استان همدان هستند.

وی بیان داشت: استان همدان در گردشگری سلامت و طب سنتی و وجود گیاهان دارویی و با توجه به شخصیت بوعلی سینا می تواند مطرح باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه استان همدان پتانسیل های مختلفی را در زمینه گردشگری دارد، گفت: استان همدان برای جذب گردشگران بیشتر احتیاج به تامین زیر ساخت ها بوده که از آن جمله می توان به هتل و یا مجتمع های تفریحی توریستی اشاره نمود.

سروش مقدم با اشاره به اینکه درحوزه گردشگری استان همدان به اندازه تقاضا عرضه وجود ندارد، ابراز داشت: در استان همدان هر آنچه که سرمایه گذاری گردد باز هم جا دارد.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از برنامه ها احداث کمپ ها برای اقامت مسافران و ساماندهی چادر نشینی در همدان است تا بتوان سرویس مطلوبی را در اختیار آنها قرار داد و از طرفی هم سیما و منظر شهری به هم ریخته نگردد.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان تعداد مسافران و گردشگران وارد شده به استان از ابتدای امسال تا کنون را یک میلیون و 960 هزار نفر اعلام نمود و گفت: پیش بینی می گردد این تعداد به سه میلیون نفر برسد که از این تعداد حدود شش هزار نفر گردشگر خارجی بودند.

یاقوت آبی پتانسیلی در جذب گردشگر به همدان

اما به همین دلیل یکی از پروژه های گردشگری همدان پروژه پرشین یاقوت است که در بلندای کوه های همدان در حیدره همدان در حال ساخت است که به شهر جواهرات آسیا شهرت دارد.

مدیر پروژه پرشین یاقوت همدان نیز در این زمینه گفت: در جهان صنایع به گردش پذیر و ناپذیر تقسیم می شوند.

حمید کاشانی با بیان اینکه صنایع ظریف مانند جواهر سازی جزو صنایعی هستند که گردشگر جذب می نماید، اضافه نمود: کشورهایی همچون چین و تایلند سالانه درآمد بالایی را از گردشگری در حوزه تراش سنگ های قیمتی بدست می آورند.

وی با تاکید بر اینکه سنگی به نام یاقوت آبی در همدان منحصر به فرد است، ابراز داشت: با توجه به اینکه 40 درصد از گردشگران برای خرید سنگ قیمتی به تایلند می روند، شناسایی معادن یاقوت آبی در همدان نیز می تواند این پتانسیل را برای همدان فراهم کند.

مدیر پروژه پرشین یاقوت همدان به عنوان یک فعال مالی در استان همدان گفت: پرشین یاقوت به دنبال ایجاد فضایی مناسب برای تراش و فروش سنگ های قیمتی توأمان با یکدیگر است.

کاشانی تاکید داشت: استان همدان در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند در حوزه صادرات سنگ های قیمتی در کشور نقش ویژه ای ایفا نماید.

وی با اشاره به اینکه چهار معدن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در اختیار شرکت پرشین یاقوت قرار گرفته است، ابراز داشت: مجتمع بین المللی جواهرات آسیا فضایی متشکل از کارگاه های تراش سنگ قیمتی و فروشگاه برای عرضه این سنگ ها است.

مدیر پروژه پرشین یاقوت همدان با بیان اینکه این مجتمع علاوه بر کارگاه های تراش، دارای یک مجتمع تجاری، هتل پنج ستاره، رستوران و موزه است، گفت: 114 کارگاه تراش سنگ ها قیمتی در 19 بلوک در این مجتمع طراحی شده است که هر بلوک می تواند شش کارگاه را در خود جای دهد.

کاشانی با اشاره به اینکه در هر کارگاه 10 تا 15 نفر می تواند مشغول به کار گردد، اضافه نمود: تا کنون 300 نفر در موسسه گوهر شناسی یاقوت آبی آموزش دیدند.

وی ابراز داشت: در حال حاضر سالانه یک میلیارد دلار واردات سنگ قیمتی در کشور انجام می گردد و مساحت این پروژه 16 هکتار است.

پیست کارتینگ جزیره شادی راه اندازی شد

از دیگر پروژه های گردشگری استان همدان می توان به مجموعه تفریحی توریستی ورزشی جزیره شادی اشاره نمود که بزرگترین و مجهزترین مجموعه تفریحی، گردشگری سرپوشیده کشور است که این مجموعه دارای پیست کارتینگ، پارک آبی، شهر بازی، دریاچه، تالار پذیرایی و غیره است.

مدیر امور فنی و تحقیقات مهندسی شرکت جزیره شادی نیز در این خصوص عنوان داشت: پیست کارتینگ جزیره را اندازی شده است و آماده خدمت رسانی به علاقمندان بوده است.

محمدرضا پورپروانه با بیان اینکه فاز نخست جزیره شادی آماده بهره برداری است، ابراز داشت: 9 مغازه تجاری، شهربازی کامپیوتری، دریاچه قایقرانی و ماهیگیری، سالن آمفی تئاتر سرباز، پارک آبی، سفره خانه سنتی و پیست کارتینگ از جمله قسمت های در نظر گرفته شده در پروژه جزیره شادی است.

وی با بیان اینکه آموزش لازم برای ارائه گواهینامه درجه سه کارتینگ در پیست جزیره شادی ارائه می گردد، ادامه داد: بنا بر برنامه ریزی صورت گرفته بنا بود فاز نخست جزیره طی سه سال انجام گردد که پیشرفت پروژه مطابق برنامه صورت گرفته است.

مدیر امور فنی جزیره شادی با اشاره به اینکه در تکمیل فاز اول شهر شادی هیچ گونه تسهیلات دولتی دریافت نشد، تاکید داشت: برای ادامه کار به تسهیلات بانکی احتیاج داریم که امیدواریم مسئولان همراهی نمایند.

وی با بیان اینکه در این مجموعه برای بچه ها تا سالخوردگان تفریحات سالم در نظر گرفته شده است، عنوان داشت: تقاضای ما این است که مسئولان تا اتمام این پروژه ما را کمک نمایند.

با این تفاسیر و با توجه به اهمیت توسعه گردشگری استان همدان باید تاکید داشت که حمایت از سرمایه گذاران در استان همدان موضوعی است که مدیران و مسئولان استانی باید توجه ای ویژه به آن داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "یاقوت هایی که گردشگران را به همدان فرا می خواند، همدان قلب جواهرسازی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاقوت هایی که گردشگران را به همدان فرا می خواند، همدان قلب جواهرسازی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید