دلیل استفاده از کندگیر کننده ها در بتن

به گزارش وبلاگ هیمالیا، امروزه افزودنی هایی مانند کندگیر نماینده های بتن نقش مهمی در دوام و اجرای بتن ایفا می نمایند و قابلیت های ویژه به آن می بخشند. مهم ترین عاملی که بر عملکرد کندگیر نماینده ها اثر می گذارد دما است. در واقع این افزودنی ها برای جلوگیری از مشکلاتی که در اثر هوای گرم برای بتن رخ می دهند، مورد استفاده قرار می گیرند.

دلیل استفاده از کندگیر کننده ها در بتن

علاوه بر دما عوامل دیگری نیز بر کارایی این مواد اثرگذار خواهند بود از جمله ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در فراوری و انتقال بتن، وزش باد، نم و رطوب، زمان بتن ریزی و مهارت مجریان طرح. کندگیر نماینده ها در زمان تعیین بر بتن اثر می گذارند، به نحوی که پس از گذشت یک بازه زمانی مشخص، آب گیری سیمان آغاز می گردد.

از این جهت مقدار مصرف سیمان باید به اندازه ای باشد که زمان لازم برای بتن ریزی، ویبره، پرداخت و کارهای جانبی وجود داشته باشد.در نوشته های پیشین ما به توضیح بتن و ویژگی های آن پرداخته شد و انواع افزودنی های آن که شامل افزودنی های معدنی و شیمیایی می باشند مورد آنالیز نهاده شد. هم اکنون در این نوشته قصد داریم کندگیر نماینده ها که نوعی افزودنی بتن هستند را به شما معرفی نمائیم. با ما همراه باشید.

بتن چیست؟

بتن یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است که از گذشته تا امروز به عنوان مقاوم ترین ماده در برابر عوامل گوناگون در نظر گرفته شده است. این ماده از ترکیب سیمان پرتلند، آب و سنگدانه های طبیعی و یا بازیافتی که در نتیجه حفاری یا تخریب ساخت و ساز حاصل می شوند، بدست می آید.

بتن از مقاومت فشاری بسیار بالا برخوردار است و در برابر تغییرات آب و هوایی می تواند استحکام خود را حفظ کند. ویژگی ها و خواص آن با توجه به موادی که در ساختش به کار می فرایند متفاوت است. علاوه بر مواد اولیه ای که هنگام فراوری بتن با یکدیگر ترکیب می شوند، گاهی اوقات با توجه به موقعیت های اجرایی یکسری مواد افزودنی به ترکیب بتن اضافه می شوند.

کندگیرنماینده ها یا دیرگیر نماینده ها

افزودنی های کندگیر نماینده به موادی گفته می شوند که فرآیند هیدراتاسیون سیمان را به تاخیر می اندازند، در نتیجه سرعت گیرش بتن پایین آمده و مدت زمان بیشتری صرف سفت شدن بتن می گردد. این افزودنی ها خواص مکانیکی بتن را تحت تاثیر قرار نمی دهند، تنها به منظور کنترل دما و جلوگیری از اثرات نامطلوب آن مورد استفاده قرار می گیرند.

آن ها فرایند مقاوم سازی مکانیکی بتن را به طور موقت به تاخیر می اندازند اما پس از یک هفته ماده ای مقاوم با خلل و فرج کمتر ایجاد می نمایند. برای به تاخیر انداختن مدت زمان گیرش بتن هم می توان از یک افزودنی دیرگیر نماینده مجزا استفاده نمود و هم روان نماینده یا فوق روان نماینده به مخلوط بتن اضافه نمود.

مواد کندگیر نماینده به منظور افزایش کارایی بتن به آن اضافه می شوند. هنگام استفاده از این افزودنی ها باید اندازه گیری مواد به دقت صورت گیرد، زیرا در صورت عدم رعایت استانداردهای لازم بر اساس دستورالعمل سازنده ممکن است گیرش بتن به صورت مطلوب صورت نگیرد و خطر عدم گیرش به علت کاربرد بیش از حد این افزودنی ها وجود داشته باشد.

کندگیر نماینده ها به دو دسته آلی و معدنی دسته بندی می شوند. کندگیرنماینده های آلی شامل لیگنو سولفونات ها، فسفونات ها، قندها و اسیدهای هیدروکسی کربوکسیلیک و نمک آن ها می باشند اما کندگیرنماینده های معدنی شامل فسفات ها، بورات ها و نمک های روی، مس، قلع و روی هستند.

کندگیرنماینده ها نیز همانند سایر افرودنی های بتن جوابگوی احتیاجهای ساخت و ساز در مناطق گرم و خشک هستند. گیرش زودهنگام بتن ممکن است مشکلاتی در پی داشته باشد، از این رو از افزودنی های کندگیر نماینده استفاده می گردد.

کاربرد کندگیر نماینده ها

از جمله مواردی که این افزودنی ها به بتن اضافه می شوند به توضیح زیر هستند:

  • بتن ریزی حجیم

در بتن ریزی های حجیم، دمایی که به علت آب گیری سیمان ایجاد می گردد، بین هسته میانی و سطح بیرونی اختلاف دمایی پدید می آورد، در نتیجه ترک خوردگی حرارتی رخ می دهد. از این رو به منظور کاهش اختلاف دما و کنترل آن از کندگیر نماینده ها استفاده می گردد.

  • پرداخت بتن نما

هنگامی که سطح پوشیده از بتن به پرداخت احتیاج دارد، کندگیر نماینده به مخلوط بتن افزوده می گردد تا سطحش دیرتر خشک شده و بتوان بین بتن با روکش سطح پیوند بهتری برقرار نمود. از این رو به بتن نما کندگیر نماینده اضافه می نمایند تا کارهای لازم بر روی آن صورت گیرد.

  • بتن ریزی دیوارهای بزرگ

در بتن ریزی های حجیم دما بسیار بالاست، از رو به دلیل کاهش انحراف سازه بتنی و گیرش تدریجی بتن به آن کندگیر نماینده اضافه می نمایند تا اختلاف دما کنترل شده و سازه از پیوستگی لازم برخوردار گردد.

بتن ریزی با قالب های لغزنده

افزودن کندگیر نماینده، بتن را روان نموده و از چسبندگی آن به قالب ممانعت می نماید. علاوه بر آن با ایجاد تاخیر در فرایند گیرش، بتن با توجه به وزن خود فضای بین آرماتورها را پر می نماید و بین بتن و فولاد چسبندگی لازم ایجاد می گردد.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ما به معرفی یکی از افزودنی های کاربردی و ضروری در استفاده از بتن به نام کندگیر نماینده پرداختیم. امیدواریم نکات ذکر شده در این مطلب اطلاعات ارزشمند و مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشد. در صورت تمایل نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

منبع: ساختمانچی

به "دلیل استفاده از کندگیر کننده ها در بتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل استفاده از کندگیر کننده ها در بتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید