ضرورت حمایت از فراوری فیلم در آذربایجان شرقی

به گزارش وبلاگ هیمالیا، علی اکبر افتخار در گفتگوی تفصیلی با خبرنگاران با اشاره به نوع فعالیت انجمن سینماگران آذربایجان شرقی، اضافه نمود: انجمن با رویکرد پرهیز از حاشیه و عدم بزرگ نمایی فعالیت های خود و در بستری از تعامل و درعین حال توجه به برنامه از ابتدای سال جاری حرکت خود را دوام بخشیده است، این مجموعه خام و نوپا نیست بلکه تجربیات متفاوت هر کدام از اعضای هیئت مدیره، پشتوانه ای در این راه است.

ضرورت حمایت از فراوری فیلم در آذربایجان شرقی

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه تجربه های انجمن فیلم سابق به کار ما خواهد آمد، اضافه نمود: هم انجمن سابق و هم تمام تجربه های غیر از آن. همه این اندوخته ها پشتوانه حرکت اند. مگر می گردد گذشته را پاک کرد و کوله بار تجربه را کتمان نمود!؟ این به دور از خِرَد آدمی است. هر زایش، رویش و نو شدن در ذات خود تفسیری به وسعت زاویه دید و سَمتِ نگاه آدم ها دارد. به باور من، در جهان هستی، پُشتِ هر جوانه ای که از دل گیاه بیرون می زند، اندیشه و تفکری پنهان شده که این بی مقدمه و بدونِ حکمتِ خداوند نیست.

رئیس هیئت مدیره انجمن سینماگران آذربایجان شرقی با اشاره به علت تعطیلی انجمن فیلم، گفت: همین را بگویم که کشمکش های درونی و رفتارهای خودخواهانه و اصرار بر مواضع غلط از سوی بعضی موجب این امر شد. تصور می کنم حضور در رده های مدیریت انجمن، جلوه گرِ نقش مسئولیتِ آن است نه عرصه لج بازی و پیکار بر سر اختلافاتِ شخصی. واقعیت این است که ما خیلی از مواقع ضروری است به خاطر مصالح عمومی از منافع شخصی خود بگذریم. انجمن فیلم را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تأسیس نموده بود و مدیریت همین نهاد نیز با شرایط پیش آمده، تصمیم به تعطیلی و توقف فعالیت آن گرفت؛ کاری که همه ما را متأسف کرد.

وی به برنامه های سینمایی در انجمن سینماگران استان اشاره نمود و گفت: برنامه به فراخور احتیاج نوشته و متولد می گردد و احتیاجها با توجه به کمبودهای موجود، فراوان هستند، در حال حاضر نگرش ما در انجمن به برنامه از دو زاویه است: برنامه های کوتاه مدت و برنامه های بلندمدت. ما درعین حال که روی برنامه های کوتاه مدت، مثل جلسات نمایش و نقد و آنالیز فیلم های کوتاه و بلند سینمایی و برگزاری کارگاه های آموزشی رشته های تخصصی سینما و نظیر آن متمرکز شده ایم، اما بی توجه به برنامه هایی با اهداف و چشم انداز بلند نیستیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن سینماگران اضافه نمود: برنامه های حمایتی برای حمایت از فراوری فیلم در استان، برگزاری جشنواره فیلم تبریز و نشست های تخصصی برای آسیب شناسی سینما در استان، ارتباط با خانه سینما برای ایجاد زمینه همکاری های متقابل از جمله این هاست. ما در انجمن قائل به اولویت بندی میان برنامه ها و ایده های مطرح شده هستیم؛ البته هنوز ضعف ها و کاستی هایی هم وجود دارد که برای من روشن است، ما طی ماه های گذشته و پس از شروع فعالیت، مشغول زیرسازی امور، تدوین آئین نامه ها، تعریف کمیته های تخصصی و اصول و پایه های حرکت انجمن بودیم، ضمن این که امور ثبت و تأسیس انجمن و امور اداری و فرایند سخت آن را هم پیش می بردیم، بنابراین از مطلوب فاصله داریم و هنوز نتوانسته ایم طیف های مختلف سینماگران را جدب می کنیم.

افتخار تاکید نمود: بایستی قبل از هر چیز نسبت به ضعف ها و مسائل اشراف داشت تا در جهت مرتفع ساختن آن ها حرکت نمود. من کاستی ها را در سه گروه دسته بندی می کنم مسائل سخت افزاری نظیر سالن های سینما و تجهیزات فنی ضعف آموزشی و پایین بودن میزان فراوری فیلم سالن های سینما در تبریز و سطح استان بسیار فرسوده و از رده خارج هستند. در تبریز به غیراز سالن سینما ناجی هیچ کدام از سالن های سینما در شان تماشاگران فیلم نیستند و امکانات مناسبی اعم از جایگاه ها، کیفیت سالن، سیستم پخش صدا و تصویر ندارند و این شرایط برای مخاطبان سینما آزاردهنده است، مجتمع سینمایی 22 بهمن تبریز از شروع بهره برداری، هر سال نسبت به سال گذشته از نظر پشتیبانی و نگهداری و تعمیرات به دلیل ضعف مدیریت در سال های گذشته با افت کیفیت روبرو بوده و حتی خود سالن سینما ناجی هم امروزه از استانداردهای لازم فاصله دارد. مشتری سینما ناجی یا مجتمع سینمایی اگر احتیاجمند خدمات سرویس بهداشتی باشد، ابتدا در گردابِ طرحِ پلکانی مدوّر و عجیب آن گیج و خسته شده و سپس با وضعیت بسیار بد سرویس های بهداشتی روبرو خواهیم بود.

وی تاکید نمود: باید این مسائل سخت افزاری حل گردد، به نظر بنده یکی از دلایل مهم کاهش مخاطب سینما و افت فروش فیلم در تبریز بوده است، البته تأکید می کنم یکی از دلایل، نه همه آن.

وی همچنین در ادامه به چگونگی حل مسائل موجود، گفت: واقعاً این یک مسئله مهمی است که مخاطبان جدی سینما را از سالن های سینما دور می نماید، باید مطالبات را با صدایی بلند فریاد زد و استمرار داد، تا زمانی که نسبت به کاستی ها، سکوت حاکم باشد و تک روی و تک صدایی نمودار خواسته ها را ترسیم کند، مدیران دولتی در جای خود راحت و آرام جلوس نموده اند!

افتخار تاکید نمود: باید نهادهای فرهنگی و هنری و متولیان مدیریت سینمایی در استان در این زمینه جوابگو باشند، به نظر من ساخت پردیس سینمایی در تبریز بایستی یکی از برنامه های ضروریِ استاندار محترم باشد و به این منظور می توان با اعلام حمایت و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ورود به این بخش اقدام کرد، شهرداری تبریز در خصوص ساخت سالن سینما و جلب نظر سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت یا مشارکت در احداث سالن سینما وظیفه دارد که اقدام اساسی بکند و این امری است که همه جای جهان انجام می گردد. در خصوص جشنواره های سینمایی هم به همین موضوع رسیده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سینماگران گفت: در آنالیز ها و مطالعات خود هرگز با جشنواره ای خصوصی که بدون پشتوانه دولتی باشد روبه رو نشده ام، البته هر جشنواره ای اسپانسرهایی هم دارد ولی سهم آن ها بسیار ناچیز است.

افتخار جشنواره هایی نظیر کن (فرانسه)، ونیز (ایتالیا)، برلین (آلمان)، لوکارنو (سوئیس)، سن سباستین (اسپانیا)، تسالونیکی (یونان)، بروکسل (بلژیک)، روتردام (هلند)، ریودوژانیرو (برزیل)، پوسان (کره جنوبی)، توکیو (ژاپن)، ورشو (لهستان)، مسکو (روسیه)، استانبول (ترکیه)، مونترآل (کانادا)، قاهره (مصر) و شانگهای (چین) را کشورهای مهم فیلمسازی جهان با یاری اصلی شهرداری ها دانست و اضافه نمود: در این کشورها جشنواره های مهمی با یاری شهرداری برپا می شوند وگرنه اجرای جشنواره ای مثل ونیز برای هیچ فرد یا مجموعه غیردولتی توجیه ندارد، چرا که بایستی منافعی غیر از منافع شخصی یا سازمانی خود و حتی فراتر از آن را به نام یک شهر از طریق آن دنبال کند. با این وصف، در شهری مثل تبریز طرح مطالعه شده و آماده با پشتوانه اجرایی برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه با موضوع شهر که به صورت مستقیم با حوزه شهرداری ارتباط هم دارد، توسط سازمان فرهنگی، هنری شهرداری کنار گذاشته می گردد به این بهانه که اعتبار نداریم! آیا می دانید اعتبار سالانه شهرداری چقدر است و این میزان چند برابر اعتبار نهادی همچون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است؟ آیا میزان اعتبار فرهنگی شهرداری تبریز چقدر است که در داخل آن امکانی برای توجه و حرکتی با کیفیت در حوزه سینما وجود ندارد؟ با یک آنالیز و مقایسه نسبت ارقام بودجه، پاسخ را در جای دیگری خواهید یافت.

رئیس هیئت مدیره انجمن سینماگران استان با بیان اینکه نهادهای فرهنگی دچار آفت روزمرگی شده اند، گفت: همین آفت آن ها را به سمت انفعال می کشاند و تصویری که انعکاس می یابد، تصویری از یک نهاد تدارکاتچی است که مهیا شده برای پاس کردنِ مکاتبات ارجاعی از مقام بالادستی، نه مجموعه ای جریان ساز و پیشگام.

وی ادامه داد: من ناامید نیستم و اگر چنین بودم وارد گود انجمن نمی شدم. این در وهله نخست، ضعف مدیریتی است، من از زاویه نقد نظام اداری به بیان ضعف سیستم دولتی و ناکارآمدی بعضی سیاست های مدیریتی پرداختم، ضمن این که هر مدیری ادعا می نماید خلاف این است، می تواند برنامه های حمایتی و اجرایی خود را در حوزه سینما منتشر کند، من راضی می شوم در این میان کسی بیاید و ثابت کند که احوال سینما در استان خوش است و حمایت ها در سطح عالی وجود دارد! افتخار ابراز داشت: متأسفانه عافیت طلبی موجب شده، چیزی که اغلب از پسِ پرده هویدا می گردد شعار باشد نه کنش های خلاقانه و متفاوت. امیدوارم بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم به جای جشنواره های متعددی که در زمینه فرهنگ و هنر توسط نهادها و دستگاه های دولتی برگزار می شوند، یک جشنواره با کیفیت و سطح بالا برگزار کنیم. این خواسته میسر نخواهد بود مگر همراهی و وحدت نظر مدیران فرهنگی استانی برای مشارکت عمومی در یک برنامه استانی منظم و دارای هدف و برنامه. ما در انجمن سینماگران استان برای این هدف و بدین منظور آماده هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ضرورت حمایت از فراوری فیلم در آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت حمایت از فراوری فیلم در آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید